Przewodnik po niektórych popularnych terminach stomatologicznych

Zaktualizowano: 2/18/2020

Czy Twój dentysta powiedział Ci, że potrzebujesz leczenia endodontycznego, a Ty nie masz pojęcia co to jest?

Czy otrzymałeś pocztówkę z informacją, że czas zgłosić się na leczenie profilaktyczne, ale nie jesteś pewien, czy tego właśnie potrzebujesz?

Z pewnością wiesz, co to jest proteza lub wypełnienie, ale niektóre terminy są nieco mniej znane. W tym podręcznym przewodniku znajdziesz niektóre z najczęściej używanych terminów stomatologicznych i ich znaczenie - w prostym języku.

Ropień

Kieszonka z ropą na zainfekowanym zębie, często spowodowana infekcją miazgi zęba.

Zdjęcie rentgenowskie metodą Bitewinga

Zdjęcie rentgenowskie górnych lub dolnych zębów w celu sprawdzenia, czy pod dziąsłami i między zębami nie ma próchnicy.

Most

Zestaw przyzębia (zębów protetycznych) i koron, który zastępuje brakujące zęby i jest niewyjmowalny.

Korona

Sztuczne uzupełnienie pokrycia zęba; nakładka na słaby, zniszczony ząb.

Endodoncja

Leczenie zainfekowanych kanałów korzeniowych i chorób miazgi zęba (zwane również leczeniem endodontycznym lub po prostu "kanałowym")

Gingivectomy

Chirurgia mająca na celu usunięcie części dziąsła, które są chore lub w stanie zapalnym

Chirurgia kostna

Naprawa struktury kostnej podtrzymującej zęby, uszkodzonej przez poważną chorobę dziąseł

Periapical

Zdjęcie rentgenowskie pojedynczych zębów lub grup zębów.

Pontic

Ząb protetyczny w moście

Profilaktyka

Zwykłe czyszczenie, które leczy przebarwienia, płytkę nazębną i kamień nazębny.

Pulpotomia

Częściowe lub całkowite usunięcie uszkodzonej miazgi zęba z powodu bólu, często wymagające leczenia kanałowego, aby uratować ząb

Skaling i root planing

Głębokie, dokładne czyszczenie w celu powstrzymania choroby i zatrzymania stanu zapalnego powierzchni zębów poniżej linii dziąseł. Proces ten często obejmuje kilka wizyt i wymaga znieczulenia miejscowego.

Czy coś pominęliśmy? Czy jest jakieś inne leczenie, nad którym się zastanawiasz?